Bag om

FORENINGSPOLITIK

HÆDER OG ÆRE

Historien om Bredballe IF

Bredballe IF blev grundlagt d. 20. juni 1951 i Bager Madsens Konditori, på hjørnet af Dampskibsvejen og Strandvejen 7120 Vejle Ø. Den eneste sportsgren der blev dyrket i foreningen var fodbold, hvilket gør vores nuværende fodboldafdeling til klubbens ældste.

Opfordringen til borgerne i Bredballe om at starte en idrætsforening, kom fra Anker Jensen, som startede som kasserer i den nye forening og senere blev formand. Sognerådet bevilligede penge, som landmand Egon Sørensen fik for at lade en af sine marker omdanne til en fodboldbane. Der fandtes hverken omklædningsrum eller badefaciliteter – dog kunne man benytte et vandtrug, som var beregnet til køerne.

Idrætsforeningen udviklede sig, og i 1959 bevilligede sognerådet materialer til et nyt stadion med klubhus, som foreningens medlemmer selv skulle opføre. Det hele stod færdigt 15. august 1959 beliggende på den nuværende ”nye” kirkegård øst for kirken.

Bredballe var i en rivende udvikling, og flere afdelingen så dagens lys i de kommende år.

I midt 60’erne oprettede Bredballe IF en badmintonafdelingen. Dog startede en gruppe borgere allerede i 1930’erne med at spille badminton i gymnastiksalen på Bredballe Centralskole – den nuværende Kirkebakkens Børnehave.

I 1976 rykker fodboldafdelingen fra klubhus og baner øst for kirken og ind i Hældagerhallen, som i dag er klubbens officielle adresse og hjemmebane.

I 1977 opstod Bredballe IFs støtteforening, som står i spidsen for at arrangere bankospil. Det kræver nemlig penge at drive idrætsforeningen.

I 1986 blev Bredballe IFs bestyrelse dannet som en paraplyorganisation med et forretningsudvalg bestående af en formand, næstformand/sekretær og kasserer. Hver afdeling repræsenteres i en hovedbestyrelse med formanden for afdelingen.

I 1987 d. 13. august opstod gymnastikafdelingen. Gymnastikafdelingen voksede med hastige skridt, og mange nye sportsgrene så dagens lys under udspring fra gymnastikafdelingen. Nogle sportsgrene voksede sig så store, at de fik deres egen afdeling, mens andre fortsat er lokaliseret under gymnastik som fx svømning og håndbold. I dag er gymnastik Bredballe IFs største afdeling.

I 1988 d. 13. april blev tennisafdelingen en realitet. Her stod 4 tennisbaner klar til indvielse.

I nyere tid er flere afdelinger blevet en del af foreningen. I 2018 kom E- sport til. I 2020 opstod cykling. I 2021 blev padel, fitness og seniorklubbens afdelinger en realitet. I 2022 blev floorball afdelingen skabt. Senest i 2023 blev kørestolsrugby en mulighed i Bredballe IF.

Bredballe er fortsat en by i hastig vækst. Derfor er vi altid på udkig efter nye trænere, holdledere og andre frivillige, som vil være med til at sikre den fortsatte udvikling af Bredballe IF. Ved fælles hjælp kan vi sikre et bredt og spændende udbud af idrætsgrene til både børn og voksne i og omkring Bredballe.

I skrivende stund er vi tæt på 2200 medlemmer fordelt på mere end 10 forskellige idrætsgrene.